Week van de Werkstress 2021: Mentaal sterk!

Het vermogen om goed om te gaan met (dreigende) stress en tegenslag is een belangrijke factor bij werkstress. Door de coronacrisis werd meer dan ooit een beroep gedaan op de mentale kracht van individuele werknemers en organisaties. Corona was voor veel mensen en organisaties de ultieme stresstest. De crisis legde niet alleen bekende knelpunten bij werkstress bloot, maar bood ook nieuwe inzichten over de inrichting van werk, nieuwe vormen van samenwerking en nieuwe vormen van leiderschap. 

Alleen door jezelf (als persoon of organisatie) en de beschikbare hulpbronnen goed te kennen, weet je hoeveel gewicht je aankunt. Behandel mentale kracht als een spier die je moet ontwikkelen, onderhouden en op zijn tijd ook rust moet gunnen. Als mentaal sterke organisatie ben je voorbereid op veranderingen, stress en tegenslag. Daar kun je gericht aan werken: door het werk slim te organiseren, door te werken aan een cultuur van vertrouwen en verbinding, door persoonlijke en professionele ontwikkeling te stimuleren.

Dit jaar werken we met drie subthema's die als een rode draad door de Week van de Werkstress lopen.

1636034630_mentaal-sterk-illu

Krachtbronnen

Je kunt stress niet altijd vermijden. Als mentaal sterke organisatie ken, onderhoud en ontwikkel de krachtbronnen van jouw medewerkers, zodat zij deze bij stress efficiënt kunnen gebruiken. 

1636034805_krachten-bundelen-illu

Krachten bundelen

Werknemers zetten dagelijks hun krachten en talenten in voor hun organisatie, maar hebben ook zelf krachtbronnen nodig om duurzaam inzetbaar te blijven. Bundel alle krachten. Zo houd je de organisatie - en elkaar- mentaal sterk. 

1636034797_duurzame-kracht-illu

Duurzame kracht

Je mentale kracht gebruik je niet alleen voor het hier en nu. In een mentaal sterk bedrijf zijn management en medewerkers blijvend met elkaar in gesprek over persoonlijke & professionele ontwikkelingen. 

vijf-aandachtspunten-voor-mentale-vooruitgang

Mentale schijf van vijf

De mentale schijf van vijf is een praktisch hulpmiddel bij het streven naar mentale kracht. Zoals de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum helpt om gezond en gebalanceerd te eten, zo helpt de mentale schijf van vijf je, om mentaal krachtiger te worden. De vijf aandachtspunten komen uit de positieve psychologie.

Aandacht geven aan deze vijf aspecten leidt tot meer geluk en mentaal vitalere mensen. 

  • Het eerste aanknopingspunt is emoties. We moeten simpelweg meer positieve emoties ervaren. 
  • Een tweede punt is betrokkenheid, het intrinsiek gemotiveerd, enthousiast en betrokken zijn bij wat we doen.
  • Een derde aandachtspunt zijn sociale contacten en relaties van goede kwaliteit. 
  • Ten vierde is het belangrijk dat we betekenisvol bezig zijn. 
  • En tot slot, nummer vijf, is dat we dat we goed kunnen presteren. Gezond presteren – zonder ten onder te gaan aan prestatiedruk – is een mentale vaardigheid.

De mentale schijf van vijf helpt door de veelheid aan mogelijkheden om te werken aan mentale kracht, concreet te maken. Ieder aandachtsgebied helpt daarbij. Gaat het met één van de deelgebieden beter, dan wordt je als mens mentaal sterker. Daarbij versterken ze ook elkaar. 

Stel je investeert in je emotionele vaardigheden, je kunt beter omgaan met negatieve emoties en je beleeft meer positieve emoties, dan is het vele malen gemakkelijker om kwalitatief hoogwaardige relaties te onderhouden. 

De mentale schijf van vijf is onderdeel van het denkwerk over Mentale vooruitgang, waarover in maart 2021 de eerste publicatie verscheen.