Week van de Werkstress 2021: Mentaal sterk!

Checklist energiegevers vergroten

In deze checklist staan mogelijkheden om je energiegevers te vergroten. De ideeën zijn bedoeld
ter inspiratie, je kunt kiezen wat bij je past!

  • Aandacht vergroten: je bewust zijn van wat er goed gaat, na een compliment er echt even van genieten, aan het eind van de dag opschrijven waar je trots en/of dankbaar voor bent.
  • Meer van collega’s leren: intervisie inplannen, elkaar vaak korte vragen stellen, elkaar op app tips geven;
  • Je ruimte nemen: initiatief nemen, taken die bij je passen aan je pakket toevoegen, om zelfstandigheid en regelruimte vragen, uitdagingen aangaan
  • Meer met collega’s lachen: moppenboek op de wc ophangen, in de gangen grappen durven maken, op de app moppen tappen.
  • Meer tijd met collega’s doorbrengen: na werktijd samen sporten of bewegen, teamuitje plannen, kansen om samen te werken creëren, samen koken of een mini-picknick rond lunchtijd organiseren.
  • Schrappen: kiezen om iets (niet) te doen. Liefst zelf kunnen beslissen, zo nodig in overleg.
  • Kennis overdragen: mentor voor nieuwe medewerkers zijn, eens op andere afdeling kijken of werken.
  • Afronden: projecten en klussen die maar blijven liggen afmaken en afronden.
  • Kennis vergaren: opleiding of cursus volgen, in de boeken duiken, je loopbaan plannen, een onderzoek organiseren, je nieuwsgierigheid de ruimte geven, groot project aangaan.
  • Volledige focus: je concentratie op één taak tegelijk richten, wat je doen goed doen, jezelf oefenen in helemaal in je taak opgaan.
  • Meer complimenten: meer complimenten geven, een complimentenbord ophangen, award voor beste actie van de week uitloven, successen vieren.
  • Zinvol werk doen: meer feedback organiseren, meer informatie delen over wat er toe doet, kiezen wat goed bij je past, stilstaan bij grote én kleine prestaties, je passie delen.

(Bron: O&O fonds GGZ)

energiegever