Week van de Werkstress 2021: Mentaal sterk!

Goede prestaties leveren en daar waardering voor krijgen geeft veel voldoening. Je voelt je competent (‘Ik kan iets’, ‘Ik ben ergens goed in’), gezien en gewaardeerd. Presteren, inclusief de bijbehorende stress en drukte, is dus zeker niet per definitie verkeerd. Het gaat mis als de prestatiedruk hoger is dan je aankunt. Dit is in onze prestatiesamenleving met haar eenzijdige nadruk op ‘hoger, beter, sneller’ een groot risico. Zelfs als een organisatie een gezonde prestatiedruk nastreeft, kunnen mensen zichzelf gemakkelijk zo veel druk opleggen dat de balans verstoord raakt.

Aan de slag met energievreters en energiegevers 

Geen enkele baan gééft alleen maar energie; iedereen die werkt heeft te maken met energievreters en energiegevers. Aan de andere kant mag ook geen enkele baan alleen maar energie kosten, want daar gaan mensen vroeg of laat aan onderdoor. Voor mentale kracht moeten energievreters en energiegevers in balans zijn. Dit is een individuele kwestie: wat er op de balans staat, is per persoon verschillend. Het vraagstuk reikt bovendien verder dan het werk, de privésituatie speelt ook een rol. In het ideale geval is die een energiegever, maar belastende mantelzorg, financiële problemen, of ziekte kunnen dit ernstig verstoren.

Wegnemen, accepteren, versterken: allemaal waardevol

In de praktijk is de balans bij veel mensen wel eens verstoord. Is het evenwicht dusdanig zoek dat er stress ontstaat, dan helpt het om in beeld te brengen wat de energievreters en energiegevers zijn. Zodat je deze deels kunt wegnemen of verkleinen. Of accepteren dat ze er zijn als je ze niet kunt wegnemen. Belangrijk is ook om actief te streven naar voldoende energiegevers. Bijvoorbeeld door nieuwe toe te voegen, of door bestaande te versterken. Want ook zo kun je de balans herstellen en je veerkracht vergroten.
 

Zes laagdrempelige manieren om energiegevers te versterken
Voor jezelf en voor je collega’s of, als je leidinggeeft: voor het team dat je aanstuurt!
1.    Organiseer focustijd: zorg ervoor dat iedereen zich gedurende een bepaald deel van de dag ongestoord op één taak tegelijk kan richten. Spreek af om ‘focustijd’ in de agenda te zetten en maak afspraken hoe collega’s hiermee omgaan. Bijvoorbeeld: wat je doet als er echt een spoedklus is die niet kan wachten.
2.    Zorg voor meer complimenten: deel regelmatig een welgemeend compliment uit. Of hang een complimentenbord op.
3.    Vier successen: loof (virtuele) prijzen uit voor de beste actie van de week. Sta expliciet stil bij behaalde successen. Denk na of je hier een vast agendapunt aan het begin van de week van wilt maken of het liever spontaan doet. 
4.    Deel kennis met en leer van collega’s: spreek af hoe collega’s van elkaar kunnen leren. Neem zelf het voortouw door feedback te geven. Of deel tips via WhatsApp, organiseer intervisie of stel vragen aan collega’s. 
5.    Lach meer met collega’s: leg een moppenboek op de wc, maak grappen in de gangen of de appgroep. Houd het wel leuk voor iedereen: maak geen grappen ten koste van anderen. En check of de ontvanger een plaagstootje ook zo opvat: zijn norm is bepalend, niet die van jou!
6.    Breng meer tijd door met collega’s: lunch gezamenlijk, ga na werktijd samen sporten of bewegen, plan een teamuitje, schep kansen om samen te werken, samen te koken of een mini-picknick rond lunchtijd organiseren.
 

Meer weten?
Lees meer over de balans tussen energievreters en energiegevers en tips over het bewust ervaren van successen in de arbocatalogus voor verzekeraars. Of bekijk deze uitleg over mindfulness (leven met aandacht) van MIND, een onafhankelijk platform dat zich sterk maakt voor een psychisch gezonder Nederland.