Week van de Werkstress 2022: Mentaal en fysiek sterk!

Stress op het werk? Zo kom je in balans

Stress hoeft niet meteen ongezond te zijn. Je hebt zelfs een beetje spanning nodig om goed te kunnen werken. Gezonde stress is de druk die je voelt voor een spannende gebeurtenis. Die zorgt ervoor dat je wakker kunt reageren en met concentratie kunt werken. Zodra de spannende gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af. Maar wat als je niet meer goed herstelt van de werkdruk die je voelt op je werkplek? Dan wordt het tijd om in actie te komen. Hoe je dat doet, vertellen we je in onderstaand artikel. 

Stressbronnen en stressreacties 

Hoe kun je je stress aanpakken? Dat begint als eerste met het onderzoeken van wat er precies bij jou gebeurt. Daarbij is het goed om onderscheid te maken tussen de bron van spanning en jouw reactie hierop. Bronnen van stress zijn de oorzaak voor het ontstaan van stress. Een boze klant, een strakke deadline of een vastlopende computer bijvoorbeeld. De stressreactie is hoe jij reageert op die bron van stress. Je voelt je bijvoorbeeld persoonlijk aangevallen door die lastige klant of je bent bang dat je de deadline niet zult halen. Maar het kan ook zo zijn dat je het geduld niet kan opbrengen om rustig naar een oplossing te zoeken voor je computerstoring. 

De oorzaak 

We hebben vaak de neiging om de oorzaak van stress buiten ons zelf te leggen en te wijzen naar de stressbron als de oorzaak van onze stress. Maar juist het kijken naar onze eigen stressreacties helpt om oplossingen te vinden. En gelukkig maar, want bronnen van stress zullen er altijd blijven in je werk. Er zullen altijd boze klanten blijven maar misschien kan een assertiviteitstraining jou wél helpen om goed met hun agressie om te kunnen gaan. En ook deadlines zullen blijven bestaan.  Daar kan beter timemanagement of om hulp durven vragen misschien een oplossing bieden. En je vastlopende computer levert vast geen stress meer op na het volgen van een cursus mindfulness. 

Beter leren omgaan met stress 

Het is dus altijd goed om eerst mogelijkheden te onderzoeken om de bestaande stressbronnen het hoofd te bieden door er anders mee om te gaan.  Ook de ondersteuning van anderen of gebruik van hulpmiddelen kan daarbij helpen. Het vinden van dit soort oplossingen lukt je misschien in je eentje, maar je kunt er ook eens met anderen over praten. Met een collega of je leidinggevende bijvoorbeeld. Die kunnen soms met meer afstand en daardoor zonder oordeel kijken naar jou en je werksituatie, Dit levert soms verassende inzichten op. Ook zou je professionele hulp in kunnen schakelen door je vragen met een coach te bespreken. 

Taken die stress veroorzaken. 

Maar wat als ‘slimmer omgaan’ met stressvolle factoren niet voldoende oplossing biedt? Bijvoorbeeld als een assertiviteitstraining toch niet helpt om minder stress op te bouwen bij het omgaan met boze klanten. In dat geval is het slim om je takenpakket eens goed te bekijken. Je werkt namelijk het best wanneer je werkzaamheden aansluiten bij je talenten en karakter. En wat voor de een passend is, hoeft dat niet voor de ander te zijn. Zo vindt de een omgaan met boze of zelfs agressieve klanten een last. Maar een ander wordt er juist blij van om die klant tot bedaren te brengen en uiteindelijk tevreden naar buiten te laten gaan. Maar dat moet je maar net liggen! 

Passend werk 

Dus als er te veel taken in je werk zitten die jou stress geven, is het tijd voor actie. Bijvoorbeeld door met je leidinggevende in gesprek te gaan. Zo kun je samen kijken of jouw functie door aanpassing in taken beter af te stemmen is op jouw talenten. Want dat is ook van waarde voor jouw organisatie. Hoe beter jouw werk bij jou past, hoe beter je presteert. Een andere mogelijkheid zou natuurlijk een andere functie kunnen zijn. Dat lijkt misschien een grote stap maar uiteindelijk wil je toch werk dat je met energie, plezier en voldoening doet. Je zou eens kunnen gaan praten met een loopbaanadviseur. Die kan je helpen om zo’n stap goed voorbereid en met vertrouwen te zetten. 

focus-work-life-balance-640x340